← Wróć do: ostatnie wpisy

JAK UBIERAĆ SIĘ DO PRACY – MAŁA ŚCIĄGAWKA

23.09.2013
dress_code_blog

Temat zawsze aktualny. Niby wiadomo, że bardziej oficjalnie, schludniej i jakoś tak poważniej, ale kiedy przychodzi nam zdefiniować, jak dokładnie należy się ubrać, pojawia się mnóstwo pytań.

KILKA PYTAŃ, KTÓRE WARTO SOBIE ZADAĆ

  1. Po pierwsze – musimy wiedzieć, czy nasze miejsce pracy ma wyznaczone przez siebie standardy w kwestii noszenia ubioru, tzn. czy w firmie panuje dress code – zbiór ściśle określonych zasad i reguł biurowego wyglądu.
  2. Po drugie – jeśli takiego nie ma i nie otrzymaliśmy odpowiedniej broszurki czy też nie odbyliśmy wewnętrznego szkolenia, pozostaje nam zorientować się, jakie niepisane reguły w kwestii noszenia damskiej i męskiej garderoby panują w firmie. Czasami jest to niepisany dress code, a czasami zbiór mniej formalnych zasad sugerujący, że chodzi po prostu o ubrania typowo ”do biura”. Musimy wyczuć, co nam wolo nosić, a czego nie.
  3. Istnieją również takie branże, gdzie niepisaną regułą jest ubierać się modnie, kolorowo i z pomysłem, tak aby eksponować i podkreślać swoją własną osobowość. Mamy tu na myśli zawody związane m.in. z public relations, reklamą, mediami i designem. Nie jest to strój ”do biura”, ale owszem, swoje zasady również ma. Chodzić będzie tu raczej o przemieszanie modnych fasonów i trendów z elementami damskiej i męskiej elegancji, plus oczywiście żonglowanie detalami, stylem vintage i bardzo często noszenie markowych ubrań.

Jak zatem w tym wszystkim się połapać? Otóż spokojnie, można. Po staramy się Wam nieco poukładać typologię stroju w biznesie.

Po pierwsze – jeśli znaleźliście się w grupie osób, gdzie Wasze miejsce pracy oficjalnie nakazuje Wam noszenie zestawów w określonym kolorze i fasonie, poniżej mała ściąga z tego, czym tak naprawdę jest dress code i jakie mamy jego rodzaje.

Jeśli mowa o stroju biznesowym to nosi on nazwę BUSINESS WEAR /ATTIRE. Istnieją jego trzy odmiany.

1. BUSINESS ATTIRE – BIZNESOWY KLASYCZNY

Dla Panów oznacza to po prostu ciemny, gładki garnitur z koszulą i krawatem. Chodzi tu o najbardziej klasyczny, jednorzędowy męski garnitur w ciemnym, stonowanym kolorze np. ciemnoszarym lub granatowym.

Koszula może być gładka lub w drobny deseń wynikający z faktury tkaniny lub w delikatne prążki. Nie ma mowy o noszeniu wyrazistych wzorów na koszuli, np. szerokich pasów, motywów kwiatowych czy też kraty. Koszule dobieramy w kolorach jasnych i pastelowych.

W przypadku Pań może to być zarówno kostium ze spodniami, jak i spódnicą czy też żakiet z sukienką. Do zestawu pasuje najlepiej klasyczna bluzka koszulowa w pastelowym kolorze, może być też jedwabna lub bawełniana.

attireattire2

2. BUSINESS SMART – BIZNESOWY Z ELEMENTAMI SWOBODNIEJSZYMI

W tym przypadku ważne są niuanse. Business smart oznacza drobne odstępstwa od restrykcyjnych zasad business attire. Na co możemy sobie pozwolić? Otóż dopuszczalne jest zestawienie marynarki i spodni z różnych tkanin o bardziej sportowym charakterze jak np. tweedowa lub bawełniana, lniana marynarka i garniturowe ciemne spodnie. Możliwe jest zastąpienie koszuli z klasycznym kołnierzykiem koszulą nieco mniej formalną, np. z kołnierzykiem typu button down. Możemy włożyć również buty w kolorze brązowym, zastępujące te w kolorze czarnym.

Panie mają także możliwość zastosowania w miejsce bluzki koszulowej, bardziej swobodnej i kobiecej bluzki, np. ze zdobieniami, wiązaniem lub zwykłego, gładkiego topu pod marynarkę. Mogą również założyć żakiet uszyty z tkaniny innej niż dół.

SmartSmart-1

3. BUSINESS CASUAL – BIZNESOWY SWOBODNY

Najczęściej występuje w korporacjach, gdzie obowiązuje tzw. casual friday.

Oznacza on styl najmniej formalny. Panowie mogą zakładać marynarki w sportowym fasonie, np. sztruksowe, lniane czy też tweedowe, w kratkę lub wybrany przez siebie deseń. Marynarki możemy również zastąpić swetrem, pod który zakładamy koszulę i sportowy krawat, np. miękki, wełniany. Panowie mogą  pokusić się także o założenie golfa w jednolitym kolorze lub swetra z dekoltem w kształcie litery V, pod który włożą koszulkę sportową. Koszulka polo jest również akceptowana.

Panie mogą sobie pozwolić sobie na więcej luzu i koloru. Ubierać można się w dzianinowe sweterki i topy. Spodnie lub spódnica mogą być uszyte z innej niż żakiet tkaniny. Jeśli chodzi o bluzki, to mogą one bardziej podkreślać naszą kobiecość, np. dozwolone jest noszenie nadruków, zdobionych kołnierzyków, ciekawych wiązań pod szyją. Tkaniny nie muszą być już tak sztywne. Dobrym wyborem będzie na pewno zestaw jeansy plus koszula albo dzianina, a do tego buty na płaskim obcasie, np. balerinki.

casualCasual-1

Po drugie – kiedy firmowy dress code nie jest dla nas tak ważny (brak formalnego wymogu), ubieramy się do pracy po prostu schludnie i elegancko. Zostawmy w domu powycierane spodnie, zdezelowane buty, sprane t-shirty, sportowe kurtki, polary, duże dekolty, mini spódniczki, adidasy i rozprute torebki. W stylu ubierania się ”do biura” powinna obowiązywać zasada, że godnie reprezentujemy tam siebie, a także naszego pracodawcę. Starajmy się wykorzystać elementy business smart i business casual – taka garderoba do pracy gwarantuje dobry styl, przez co jesteśmy dobrze postrzegani (ubrania tego typu możecie znaleźć w znanych sieciówkach: ZARA, Massimo Dutti).

Po trzecie – kreatywne zawody. No cóż. Podobnie jak przy ”ubiorze do biura” kreujmy nasze zestawy na podstawie business smart i business casual -  zapewni nam to szybkie i komfortowe kompletowanie garderoby. Z drugiej strony nie zapomnijmy też o dobieraniu właściwych dodatków, które podkreślą nasze atuty i zbudują nasz wyraźny wizerunek. Skórzana, otrzymana w spadku aktówka, nonszalancko zawiązany szal, unikatowy pasek od zegarka, broszka vintage – to tylko niektóre elementy stylowego ubioru.

Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *